01 April 2007

Çuhagillerden


Latince Primula Auricula isimli bu çiçek Çuhaçiçeğigillerden bir tür olup, ayı kulağı ismiyle bilinmektedir. Bazı çevrelerde ise Yıldız çiçeği olarak anılmaktadır ve bence bu isimle bilinmesi daha uygundur. Tarım ve Köyişleri Bakanlığı'nın sayfasına bakarsak eğer, adaçayı isimli otun da mahalli adının ayı kulağı olduğunu görürüz. Karadeniz'e uzanırsak şayet bu sefer de ayı kulağı diye zehirli bitkilere denildiğini öğreniriz ve bu bilgiden ödünçlemeyle bu sefer de Çukurova'da Tirşik adlı otun çiğ yenildiği durumda zehire iyi geldiğine ve halk arasında ayı kulağı diye de tabir edildiği sonucuna varırız. Bu şekilde Latince isminden yola çıkıp, yöre yöre dolaşmaya net üzerinden devam ettikçe yazımın sonunu netleştiremeyeceğime karar vermiş olup, size aşağıdaki yıldız, ayı kulağı veya onbir ay çiçeği isimli deseni takdim eder, botanik bilimini işin ehlilerine devrederim. Desene basarsanız büyür ve örneği içinse adres bellidir.






Aslına bakarsanız ben bu çiçeğe ilk bakışımda aklıma sardunya gelmişti. Ne severim bilseniz sardunyayı. Bakımı kolaydır, hem ayrıca güneşi çok sever, yaz için birebirdir, bir haftada çiçeklenip şaşırttığını bilirim. Ve öğrendim ki sardunya defneden sonra en çok kullanılan sabun malzemesi bitkisiymiş..


11 comments:

[ fiкяiмiи iиcє güℓü ] said...

Doğa ne kadar cömert, ne kadar verimkar.:) Biz ona böylesi kötü davranırken, bu güzellikleri bize sunmakta hala.:) Yıldız çiçeğine bayıldım, pano da ayrıca güzel durmuş.:)

Anonymous said...

:) Sayende etamine başlayacağım artık:) Bir de nereden başlayacağımı bilsem. Mesela bir park bankı yapmak istiyorum. Yanında bir saksıda sardunya olsun mesela:) ya da bir kedi:)

NAZLICA said...

Sanemciğim sardunyayı ne kadar severim bilemezsin, o kadar zahmetsiz ve daima yeşil gariban bir çiçektir. Evde ve işyerinde 10 adet sardunyam var bahar gelince kırmızı,pembe ebruli rengarenk açıyorlar. Kaneviçesi de pek güzelmiş. Verdiğin bilgiler için ayrıca teşekkür ederim. Bitkileri Yöresel isimleri ile tanısam da orijinal isimlerini merak ederim. İyi bir hafta diliyorum.

Admin said...

Merhaba Sanemcim, ne guzel bir ornek yayinlamisin yine, musadenle arsive kaydediyorum.Benimde balkonda bir kimizi bir beyaz cicekli sardunyam var, kisin soldu tabii, acaba bu yaz tekrar acarlarmi bilmem.Sevgiler ...

Berceste said...

Çok güzelmiş! Sanırım 11 ay çiçeği bu, çuha çiçeği yere yakın oluyor. Bu başını göğe uzattığına göre 11 ay çiçeği olmalı diye düşünüyorum. Sonuçta canlısını, nakış haline getirilmişi ile birlikte görmek pek güzel. Teşekkürler... Bu gidişle blackwork başlayınca ben de etamine döneceğim galiba :) Yıllar önce aldığım bir cottage house işlenmek üzere beni beklemekte!

MorKoyun said...

Assolist yorumcu olarak belirtiyorum, ayi kulagi gayet guzel bir isim, sirin gorunen her turlu cicege bu isim verilebilir:)Konumuzla alakali degil ama Tirsik bizim dogu yoresinde de yalniz patlicanla yapilan turlumsu yemegin adidir, nerden karismis anlamadim:))

NuR said...

Sevgili Sanem,
Ben de sardunyayı çok severim, özellikle de sakız sardunyasını. Tüm çiçekler çok güzeller. Canım seni meraklandırdığım için çok üzüldüm. Mart ayı bana iyi gelmedi yaw...hep hastaydım, birde üzerine diş problemi yaşıyorum. Bi de isteksizlik, çabucak sıkılma felan:)) Bahar çarptı anacım
İlgine teşekkür ederim canım
Sevgiyle kal, öptüm

Fast food kültürüne inat tabakta lezzetler... said...

Merhaba siteniz çok güzel çok hoşuma gitti. Sevgiler...

Sanem said...

incegülcüm kuraklığa az kala daha değerli olması doğanın ne kadar acı değil mi?

Sardunya, senin için az sonra bir bank ve hemen yanında istediğin çiçeğin yerleştiği bir örnek bulucam ;)

Nazlı'cım rica ederim, pek net bir biligi olmadı benimkisi aslında, bir türlü karar veremedim, gelişigüzel noktaladım ;)

Sevgili Hatice, açarlar hem de sanki üzerinden koca bir kış geçmemiş gibi açarlar, gerçi geçtiği de tarşılır ya ;)


Berceste, blackwork işini gördüm ve pek beğendim. Ben teşekkür ederim sayende yeni bir elişi ile tanıştım :) Ayrica Yıldız mı şimdi bu çiçeğin ismi, çok güzel..

Morkoyuncum :) Tirsik otu diye bir ot Çukurova'da pek yaygınmış. Yalnız patlıcanla yapılan türlümsü şey derken hani böyle koyu kıvamda patlıcanlı bir yemek mi, patlıcanlar erir de ne olduğu tam anlaşılmaz falan.. Tamamen uyduruyorum canım :)


Şennur bu diş problemi çok uzadı ve seni sanırım sanılandan daha çok sıktı. Gel bu işi kökten çözsün sayın dişçi. Çok geçmiş olsun canım..

Tabakta ben de şimsi sizin günlüğüne geldim, Urfa yemekleri örneklerinizi beklıyorum :) Çok teşekkürler..

one ben bir sey said...

Sevgili Sanem ,
Ziyaretin beni çok sevindirdi çok teşekkürler .Tüm günlüğü okudum çok sevdim.
Çukurova bu sene çok kurak gitti pamuk ve buğday rekoltemiz düşük olacak gibi :(
Ankaraya gittiğim zaman Hacı Arif Beye bakacağım .
Sardunyalar şımarık bitkiler seviyorum.
Benim sanal kirpimi şablon değiştirince koyamadım artık daral'ı seveceğim.
Sevgilerimle

Ayurveda said...

Bu bitkinin vitiligo hastalığınada iyi geldiği söyleniyor